Broek & Buuren, Theater Inc.Cultuurbedrijf Noordoostpolder (NOP) werkt aan een nieuw strategisch beleidsplan. Na de fusie van 4 organisaties naar 1 is het voor een goed en gedragen plan nodig om eerst tot een duidelijk 'waarom' van de organisatie als geheel te komen. Er is al veel gepraat, maar nu is Broek & Buuren gevraagd om met het kernteam vooral te gaan doen en daarmee tot de waarom te komen. Voor een groot deel hebben we de Theater Inc. aanpak gevolgd, aangevuld met handig gebruik van andere kunstvormen en 'doen'. Met diverse theater-werkvormen, visualisaties, het delen van persoonelijke verhalen over wanneer kunst of cultuur je raakte en daar in beeld en materiaal uiting aangeven en meer, is er ongemerkt hard gewerkt. En veel plezier beleefd. Aan het eind van de dag was er een personage gevormd met karaktereigenschappen, doelen en dromen die het Cultuurbedrijf NOP verpersoonlijkt. Met en vanuit dit personage kunnen in de toekomst plannen en acties gevormd en getoets worden.
Locatie: Theater 't Voorhuys, Emmeloord (Flevoland)
Doe-aanpak met theater- en kunstvormen werkt verbindend en verhelderend
"Het was een hele mooie dag. Men werd zich bewust van 'eigenlijk denken we grotendeels hetzelfde, wilden we hetzelfde'. Dat was sterk. Verbindend. En ook is het gelukt dat iedereen zich open heeft opgesteld, ook degenen die daar wat meer moeite mee hadden. Ook voor hen dus goede aanpak. Hoewel het aan het begin van de dag soms nog gissen was naar wat en waarom we aan het doen waren, viel het kwartje daarover later op de dag en was het duidelijk dat die opbouw met een reden was. De dag is zeker nuttig geweest als input voor het beleidsplan. Het heeft veel opgeleverd.
We toetsen onze aanpak van het schrijfproces voor het nieuwe beleidsplan en wat ons opvalt graag aan jullie de komende periode en gaan dan in september graag in overleg hoe we hier een vervolg aan kunnen geven voor de gehele organisatie."
Dhr. De Haan en mw. Venema, resp. directeur en externa marketing adviseur Cultuurbedrijf NOP