‘Wat is het doel van jullie bijeenkomst?’ vragen we altijd aan opdrachtgevers. ‘Netwerken, nieuwe mensen leren kennen’ krijg je dan te horen. En je hoort ze er achteraan denken ‘logisch toch, ik zei toch dat het een netwerkevent is?!’.
Het is een veelgemaakte, onbewuste, fout: de soort bijeenkomst vereenzelvigen met het doel.

Het doel van de eindejaarsbijeenkomst? Gezellig samen terugblikken op het jaar. Doel van de jubileumviering? Vieren dat het bedrijf al 25 jaar bestaat en het zo goed doet.
Als je niet een laagje dieper gaat en je doel meer specificeert, dan is de kans dat je netwerkevent, eindejaarsbijeenkomst of bedrijfsjubileum écht memorabel wordt en je er iets mee bereikt zeer klein.

Door de categorie te vereenzelvigen met het doel doe je in de organisatie ervan ook al snel de dingen die daar traditiegetrouw bij horen en aannames die daaraan ten grondslag liggen. Zo doen we dat al jaren. Zo pak je een netwerkevent nou eenmaal aan.

Cirkelredenering: soort en doel van bijeenkomst is niet hetzelfde
Als we eerlijk zijn moeten aanwezigen na afloop vaak toegeven dat de bijeenkomst al snel uit ieders gedachten is verdwenen of dat we niet goed weten wat we hebben bereikt of dat dit ook wel met veel minder poeha bereikt had kunnen worden. Omdat we het aan de voorkant niet voldoende hebben uitgedacht.

Vragen die je kunnen helpen om tot het doel van de bijeenkomst te komen zijn:

  • Wat wil ik bereiken met de bijeenkomst? Waarom?
  • Hoe moeten de aanwezigen weer huiswaarts keren? Wat moet er bij hen zijn gebeurd? Waarom?
  • Moet er iets geleerd worden (en is dat dan kennis of vaardigheden), iets in gedrag of perceptie veranderd zijn, enz.? Waarom?
  • Wanneer is de bijeenkomst geslaagd? Waarom?

En stel jezelf en elkaar na iedere waarom, nog maar eens de waaromvraag. Afpellen! Zo kom je tot de kern. En tot een doel dat eigen en specifiek is. Dit helpt je om vervolgens de passende keuzes te maken t.a.v. wat er nodig gaat zijn op de bijeenkomst, hoe het er uit moet zien, wie er uitgenodigd moeten worden en wie niet, enzovoort.

Er zijn nog meer manieren om tot echt goede doelstellingen te komen die de potentie in zich hebben om de bijeenkomst boven ieders verwachting uit te laten stijgen en echt onvergetelijk (effectief) te laten zijn.
Maar met bovenstaande vragen kom je al een heel eind en het doet je als het goed is eens met een frisse blik naar je bijeenkomst kijken.

Geef je die antwoorden de volgende keer op onze vraag wat het doel van jullie bijeenkomst is? Dan kunnen wij je bovendien nog beter en sneller helpen bij de volgende stappen en weten we dat jullie het onderste uit de kan willen halen. Net als wij.