Bij een gratis webinar verwachten wij eigenlijk vooral verleid te worden om hierna iets bij ze af te nemen. Maar juist daarom zou je denken dat men een goed visitekaartje wil afgeven. Ons stoten ze echter vaker af...

We kwamen weliswaar voor iets anders, maar kregen deze lessen voor goede (gratis) webinars weer eens bevestigd. Wellicht heb jij er ook wat aan.

(Open deuren? Waarom gaan ze dan nog zo vaak fout?)

1) Maak contact
Zorg dat je gezicht goed te zien is, dat je in de camera kijkt en dat de achtergrond rustig en goed verlicht is. Zo kan men je toch 'in de ogen kijken' en bouwen jullie een band op.

2) Zoek interactie
Vraag deelnemers mee te doen in de chat. Gericht en laagdrempelig.
Leg uit waarom je bepaalde vragen stelt en laat de opgehaalde informatie een rol spelen in je webinar. Wees eerlijk als je de informatie (ook) voor andere doeleinden ophaalt.
Gebruik duidelijke, korte, polls of laat met 1 woord reageren.

3) Zorg dat iedereen dezelfde basiskennis heeft
Dat is je gezamenlijke vertrekpunt. Onderzoek wat de voorkennis is of leg de kern van wat je wilt behandelen heel helder uit. Beide kan vooraf of kort in het webinar zelf. Vanuit hier kan iedereen mee in jouw verhaal en lok je verdiepende interactie uit.

4) Gebruik visualisatie
Beelden, schema’s, filmpjes, het helpt allemaal. Maar laat het echt aanvullend, verdiepend, ondersteunend of ter voorbeeld zijn. (Toch een ‘niet-tip’: Lees dus niet louter slides voor, dat hadden we toch al lang uit het klassieke fysieke presenteren geleerd?!)
Zo gaat je verhaal leven, blijft iedereen geboeid en is de kans dat iedereen jou zal begrijpen een stuk groter.

5) Naslag
Vermeld duidelijk of de gegeven informatie ergens terug te vinden zal zijn. Zo neem je veel ruis en vragen die niet over de inhoud gaan weg en kan iedereen zijn manier van deelnemen bepalen.

6) Start met een prikkeling op de inhoud
Daar komt men voor! Toon een filmpje of quote, vertel een verhaal, stel een pakkende vraag, enz. Zo pak je direct de volle focus en staat men aan. De helft van het werk is gedaan!
Durf voorstellen en mededelingen op een ander moment of een andere plek te doen.

7) Verdiep je in de (kennis van de) deelnemers
Onderzoek van te voren welke vragen of opmerkingen de deelnemers mogelijk hebben. Zo kan je ten volste je expertise tonen. Dat wekt vertrouwen. En voorkom je teleurstellingen.

8) A] Laat je webinar zichzelf verkopen
Als je bovenstaande punten goed uitvoert en enthousiast bent, dan verkoop je jezelf zonder dit expliciet (en continu) te hoeven benoemen. Wees oprecht in wat je wilt meegeven. Commitment volgt!

8) B] Durf werkelijk te geven
Uiteindelijk komt de waardering, naamsbekendheid of verkoop hierdoor voor jou terug. Neem deelnemers serieus en zorg dat je meer biedt dan de eerste de beste zoek-click op google biedt.

De frustratie is er hier en daar doorheen te lezen. Stellen wij te hoge eisen? Of ben jij ook vaak teleurgesteld als je een (gratis) webinar volgt?
Op naar verbetering!

Gratis webinars: dat kan beter